• Dokumenty

          • Organizácia prijímacieho konania a hodnotiace kritéria pre hudobný odbor

          • DO HUDOBNÉHO ODBORU SA PRIJÍMAJÚ ŽIACI:

            od 2. ročníka ZŠ + študenti SŠ, VŠ, príp. dospelí v hre na:
            klavíri, keyboarde, kontrabase, akordeóne, gitare, zobcovej flaute, hlasová výchova a spev.
            Komisia sleduje u uchádzačov o štúdium schopnosti v troch základných oblastiach – speváckej, rytmickej a sluchovo-intonačnej.

            Jednotlivé oblasti sú hodnotené každým členom komisie bodovaním v rozsahu 0 – 5.

            Bodovacia stupnica:

            5 – výborný výkon bez chýb
            4 – veľmi dobrý výkon, s malými nepresnosťami
            3 – dobrý výkon s menšími nedostatkami
            2 – slabší výkon s väčšími nedostatkami
            1 – podpriemerný výkon s veľkými nedostatkami
            0 – nedostatočný výkon

            Kritériom pre prijatie je získanie spravidla najmenej 25 bodov bodovacej stupnice po súčte bodov od všetkých troch členov komisie. O skúške sa vedie písomný protokol, kde je zaznačené bodové hodnotenie jednotlivých členov komisie.

            hodnotia sa nasledovné oblasti: 

            1. hlasový potenciál
              1. zaspievať jednoduchú ľudovú alebo umelú pieseň bez klavírneho sprievodu;
              2. schopnosť zaspievať – zopakovať zahraný alebo učiteľom interpretovaný tón 
            2. sluchové schopnosti
              1. schopnosť rozlíšiť vysoké a nízke tóny, pričom výškový rozdiel oboch zahraných tónov sa postupne zmenšuje;
                Poznámka: pri tejto úlohe sa stáva, že skúšané dieťa nevie, čo je vysoký a nízky tón a tak sa používajú aj výrazy tenký a hrubý tón, alebo sa jednotlivé tóny pripodobňujú k určitým zvieratkám, napr. vysoký – vtáčik, nízky medveď;
              2. schopnosť rozlíšiť stúpajúcu a klesajúcu melódiu;
                zahrá sa rad tónov a dieťa má určiť, či melódia stúpa alebo klesá;
                najskôr stupnicový rad diatonický, potom chromatický;
                Poznámka: opäť niektoré dieťa nepozná termíny stúpať a klesať a tak sa používajú výrazy ako hore a dole, alebo od vtáčika k medveďovi a naopak;
            3. rytmické cítenie
              1. učiteľ zatlieska určitý jednoduchý rytmický útvar a dieťa ho po ňom zopakuje;
            Rytmus je nesmierne dôležitý, lebo rytmickému cíteniu sa nedá naučiť - buď ho dieťa má alebo nie. 


            Prihliada sa tiež na fyzické dispozície dieťaťa – stavba rúk, ústnej dutiny, pier, chrupu a pod. a v neposlednom rade na jeho vlastný záujem o vybraný nástroj/predmet. V prípade, kedy sú spevácke a intonačné schopnosti slabšie, ale rytmické a sluchové schopnosti sa javia dostačujúce, zohľadní sa táto skutočnosť pri odporučení vhodného nástroja (nástroje s pevným ladením).

            Do základného štúdia, skráteného štúdia a štúdia pre dospelých prijíma riaditeľ školy žiakov na základe výsledkov talentovej skúšky, pričom môže prijať aj nadaných žiakov, ktorí nedosiahli, alebo prekročili vek odporúčaný v učebnom pláne hudobného odboru. Na základe odporúčania prijímacej komisie môže uchádzačov, ktorí prekročili odporúčaný vek pre štúdium, zaradiť do vyššieho ako prvého ročníka. Do rozšíreného štúdia zaraďuje riaditeľ školy na návrh triedneho učiteľa žiakov, ktorí úspešne vykonali komisionálnu skúšku.